V realitní praxi se pohybuje spousta „fušérů“, kteří se nezdráhají a za amatérské služby inkasují tučnou provizi. Skutečný realitní profesionál je ale při nákupu či prodeji nemovitosti jen těžko nahraditelný pro svůj přehled o trhu a především zkušenosti. Jak ho ale umět rozpoznat a jaký standard služby za zaplacenou provizi očekávat?
Když kupujete nebo prodáváte nemovitost, celá transakce trvá dlouhé týdny či měsíce. Stojí to spoustu času a mnohdy je třeba reagovat na nepředvídatelný vývoj situace či řešit problémy. Ty se mohou v konečném důsledku při neefektivním postupu prodražit. Nejčastější důvod, proč prodej či nákup nemovitosti řeší lidé sami, je neochota platit provizi realitní kanceláři. Když si ale uvědomíte, o co všechno se postará profesionální servis realitní kanceláře, možná vám provize z prodeje už nebude připadat tolik vysoká.
„Provize patří v realitní branži k nejožehavějším tématům. Řeší ji makléři a řeší ji především klienti, kteří se mnohdy částku za realitní služby zdráhají zaplatit. Připadá jim zbytečná a na pouhém zprostředkování obchodu nevidí přidanou hodnotu. Tento pocit pomáhají živit negativní zkušenosti s neprofesionály, kteří se v tomto oboru bohužel hojně vyskytují a kteří za zinkasované peníze neposkytují potřebnou úroveň odbornosti,“ říká Jan Kindl z rodinné realitní kanceláře Domov Reality, která poskytuje kompletní servis v oblasti nemovitostí. Od svého vzniku se již přes pětadvacet let specializuje na nákup, prodej a správu nemovitosti v Praze, na Berounsku a ve středních Čechách
Provize se běžně pohybuje v řádu jednotek procent a pokrývá ty nejnáročnější části procesu, u kterých je pro laiky příliš snadné udělat chybu, která má většinou svou jasnou cenovku. „Výměnou za toto byste jako klient měli dostat více než jen administrativní podporu nebo pouhou přítomnost na prohlídkách. Je řada úkonů, které by neměly chybět v servisu profesionálního realitního makléře. Seznam těchto činností je široký a týká se marketingu, video a foto produkce, obchodního jednání se zájemci, home stagingu a přípravy nemovitosti na prodej včetně inzerátů a jejich umístění, administrativy i právního servisu. Ztráta peněz vždy zabolí, proto doporučujeme vytipovat si solidní a spolehlivou společnost, která se na trhu orientuje a provede vás několikamilionovými transakcemi důvěryhodně a bezpečně,“ radí Jan Kindl.
Jaká je tedy nejlepší rada, když vybíráte realitního odborníka a chcete si pohlídat servis odpovídající kvality? Doporučujeme nesoustředit se pouze na zavedená jména velkých společností. Ta sama o sobě nemusejí být zárukou kvality a spokojenosti. Dejte také na svoji intuici. Měli by mít především důvěru ve vybraného odborníka a mít v jeho přítomnosti pocit, že pro řešení v jejich prospěch udělá všechno. Z toho důvodu je lepší vsadit na osobní přístup a bližší vztah. Dobrý makléř funguje jako pomyslný ochranný štít, skrze který k vám problémy a starosti neproniknou. S provizí si jako klient kupujete klid a hladký průběh celého procesu, i když se vyskytnou náročné momenty a komplikace nelze vyloučit nikdy.