Aby zasloužená dovolená proběhla v klidu a bez zbytečných starostí, je potřeba dopředu myslet na spoustu věcí. Sjednání kvalitního cestovního pojištění s odpovídajícím krytím je jednou z nich. Přestože dnes už jen málokdo vyrazí na cesty, aniž by se pojistil, likvidátoři pojistných událostí se neustále setkávají se základními chybami, jichž se Češi při sjednávání opakovaně dopouštějí.
Nepojištěná rizika a výše pojistných limitů
Jednou z nejčastěji evidovaných chyb je tzv. podpojištění cestovatele s ohledem na charakter dovolené. Stává se, že při výběru cestovního pojištění nezohledníme plánované aktivity a zvolíme variantu, jež s nimi není v souladu. Některé náročnější sporty jsou pojišťovnami zařazeny do rizikové skupiny a je potřeba připojistit je zvlášť. To znamená, že základní pojištění se na ně nevztahuje a v případě úrazu byste veškeré léčebné výlohy museli hradit sami. Typicky jde o freeride, turistiku nebo treking se stupněm obtížnosti vyšším než 2UIAA s použitím pomůcek odpovídajících stanovené obtížnosti, potápění s použitím dýchacího přístroje do míst s hloubkou nad 10 metrů s instruktorem, surfing, ale spadá sem i oblíbená jízda na vodním skútru.
Na cesty jen s kartičkou pojištěnce
Problém snadno může potkat rekreanty, kteří se na dovolené plně spoléhají pouze na kartičku zdravotní pojišťovny a komerční pojištění považují za vyhozené peníze. Tzv. Evropský průkaz zdravotního pojištění má sice rozšířenou platnost a zakládá nárok na nevyhnutelné lékařské ošetření, ovšem platí zde omezený rozsah pojistného plnění hrazeného z veřejného pojištění. Většina členských zemí EU má systém tzv. spoluúčasti na zdravotní péči a lécích, kterou si musí turista uhradit. Pojišťovna vám tedy reálné náklady proplatí pouze do omezené výše a jen za předpokladu, že lékařská péče byla poskytnuta ve veřejném zdravotnickém zařízení, kam nespadají například služby hotelového lékaře a soukromé ordinace.
Přeplácení
Mnoho Čechů chce mít nepříjemné papírování co nejdříve za sebou, a tak si pro pojištění často chodí do nejbližší pojišťovny, aniž by měli přehled o celkové nabídce. Stává se tak, že vybraný cestovní produkt není při dané kvalitě cenově výhodný. Přitom dnešní doba nabízí možnost jednoduše a z pohodlí domova srovnat jednotlivé nabídky cestovního pojištění online. „Od srovnání přes výběr produktu až ke sjednání přitom nemusí uplynout více než pár minut. Po uzavření klient obdrží veškeré potřebné dokumenty do e-mailové schránky,“ říká Ing. Tomáš Voharčík, jednatel internetového srovnávače nabídek Top-Pojištění.cz, který si dlouhodobě drží pozici největšího prodejce cestovního pojištění na českém trhu. „Klient se může v případě potřeby telefonicky spojit se specialistou a získat jeho pomoc. K dispozici je i anonymní chatovací okénko, kde se lze rychle informovat na vše potřebné,“ dodává Voharčík.
Zapomenuté účtenky
Pojištěnci si také podle likvidátorů zapomínají schovávat účtenky za ošetření či léky, jež jsou nutné k pozdějšímu vyúčtování. Bez těchto dokladů jim žádná pojišťovna nemůže uhradit zaplacené výdaje. Chybějící či neúplné doklady se navíc při uplatňování nároku na výplatu pojistného prověřují v souvislosti s možnými pojistnými podvody.
Žádná či chabá komunikace s asistenční službou
Pokud uzavřete pojištění, máte k dispozici asistenční službu zdarma. Nabízí komfort komunikace v rodném jazyce, poskytuje cenné rady a navíc vám může rychle a zkušeně zorganizovat péči. Na straně pojišťovny se však zaměstnanci opakovaně setkávají s případy, kdy klient vzniklou škodu asistenční službě nenahlásí. Přitom školení operátoři mohu nejen prakticky pomoci, ale také vyhodnotit, na co máte nárok a na co se uzavřená pojistka již nevztahuje. Kontaktování této služby v pozdější fázi, kdy už nevíte kudy kam, se následně může promítnout do doby likvidace pojistné události. Nezřídkakdy se tato chyba klientovi i prodraží.